PROGRAMMATŪRAS ERGONOMIKAS NOZĪME DATORLIETOTĀJU DARBA PRODUKTIVITĀTES UN KVALITĀTES UZLABOŠANĀ
Datortehnoloģiju attīstība sniedz daudz jaunu e-pakalpojumu radīšanas iespēju. Tomēr ne vienmēr potenciālie šo produktu lietotāji izvēlas tos lietot, priekšroku dodot sen zināmām un labi saprotamām informācijas saņemšanas un izplatīšanas metodēm. Zināmā mērā tas ir skaidrojams ar vāju programmatūras lietojamību, kas var radīt lietotāja neapmierinātības pieaugumu un darba produktivitātes krišanos (Smith & Mayes, 1996). Līdz ar to programmatūras ergonomikai ir ļoti liela loma cilvēka-datora sistēmas kvalitatīvā pastāvēšanā, kur būtiska loma ir uz lietotāju centrētam programmatūras radīšanas procesam (Preece et al., 1994).
Programmatūras ergonomikas viens no galvenajiem kvalitātes rādītājiem ir lietojamība, kurai var izšķirt šādas īpašības:
• efektivitāte: lietotāja spēja sasniegt noteiktus mērķus lietojot informācijas tehnoloģijas,
• produktivitāte: laika, naudas un garīgās piepūles lietošana veicot uzdevumu,
• apmierinātība: cik ērti lietotājam ir lietot produktu (Nielsen, 1990).
Līdz ar to lietojamība ir definējama kā programmatūras un noteikta e-produkta kvalitātes rādītājs un tā noliek lietotāju un viņa vajadzības centrā.
Līdz šim lielākoties ar programmatūras lietojamības jautājumiem ir nodarbojušies programmatūras izstrādātāji, t.i., informācijas tehnoloģiju speciālisti. Taču, kā liecina pasaulē veiktie pētījumi, nepietiekama uzmanība tiek pievērsta lietotāja psiholoģiskajām īpatnībām (uztverei, kognitīvajām spējām, mācīšanās stiliem u.c.). Līdz ar to paveras plašs lauks sistēmas cilvēks-dators pētījumu jomā, kur lielāka uzmanība jāvelta pedagoģiskiem un psiholoģiskiem pētījumiem ar mērķi uzlabot datorlietotāju apmierinātību, līdz ar to motivāciju un darba produktivitāti.
Atslēgas vārdi
Programmatūra, ergonomika, lietojamība, cilvēks-dators sistēma